Hamstring blessure

Wat zijn de symptomen van een hamstring blessure?

De hamstrings vormen de grote spiergroep die zich aan de achterkant van het bovenbeen bevindt. Een hamstring blessure is een letsel van deze spiergroep of de pees net onder de knie. Bij een hamstring blessure kan sprake zijn van een verrekking of scheur in de spier.

Een hamstringblessure kunt u herkennen aan de volgende verschijnselen:

  • Pijn aan de achterkant van het bovenbeen of de binnenkant van de knie
  • Knie buigen kan de pijn erger maken
  • Eventuele bloeduitstortingen aan de achterzijde van het bovenbeen of aan de binnenzijde van de knie
  • Stijfheid en/of zwelling van de spieren aan de achterkant van het bovenbeen
  • Problemen met starten tijdens sport
  • Ochtendstijfheid en pijn tijdens traplopen

Hoe ontstaat een hamstring blessure?

De hamstring is een groep van drie spieren aan de achterkant van je been. Deze spieren lopen van je zitknobbel naar de binnen- en buitenzijde van je knie. De medische namen van de spieren zijn de m. Biceps Femoris, de m. Semitendinosus en de m. Semimembranosus.

Door een verkeerde beweging kan een van de spieren van je hamstring inscheuren of verrekken. Meestal ontstaat de blessure  tijdens een sprint. Je voelt dan plots een hevige pijn midden in je hamstring. Bij een hoge trap, een spagaat of een sliding kan je hamstring ook verrekken. De pijn die je voelt zit dan meer richting je bil.

Wanneer je ouder wordt en je vaker een hamstring blessure hebt gehad wordt de kans groter dat je (nogmaals) je hamstring blesseert. Mogelijk spelen vermoeidheid en een ongelijkmatige spieropbouw ook een rol.

Eventueel kan ook sprake zijn van een beenlengteverschil, een blokkade in de beweeglijkheid van het bekken of heupgewricht of een disbalans in spiertraining. De fysiotherapeut zal dit meenemen in het onderzoek en het behandelplan.

Wat kan er aan de hand zijn bij een Hamstring blessure?

Pijn aan de achterzijde van het bovenbeen ontstaat dus vaak door overbelasting of een acute verkeerde beweging. Het is belangrijk dat u een afspraak maakt bij de fysiotherapeut zodat deze de onderliggende aandoening en ontstaanswijze kan achterhalen. Bepaalde aandoeningen zoals een ontsteking aan de aanhechting van een van de grote hamstring spieren of een spierscheur hebben een bepaald klachtenpatroon. Uw fysiotherapeut kan bijvoorbeeld een van de volgende problematieken achterhalen;

  • Hamstring peesontsteking
  • Hamstring spierblessure
  • Hamstring spierscheur
  • Kalkvorming in de Hamstring (Myositis Ossificans)
  1. Hamstring peesontsteking of blessure

Een peesontsteking van de Hamstrings spieren kenmerkt zich door pijn diep en net onder de bil. De pijn kan steken tijdens kracht zetten en zeuren in rust. Er zijn 2 types te onderscheiden. Een peesontsteking bij de aanhechting van de pees op het bot, en een peesontsteking wat verder in de pees richting de spier. Beiden zijn goed behandelbaar, echter is het achterhalen van de vorm van peesontsteking van essentieel belang voor een doeltreffende behandeling. Sporten is vaak problematisch bij een Hamstring blessure.

Dit kunt u verwachten van een Shockwave traject bij een hamstring blessure

Het is belangrijk om de onderliggende oorzaak van uw pijn te achterhalen. Tijdens het intake gesprek zal dit worden onderzocht en uitgevraagd. Daarna volgt een fysiotherapeutisch onderzoek. Echografie is daar bij Shockwave.nl standaard een onderdeel van. Door middel van onze echografie wordt duidelijk wat er nou écht aan de hand is met uw hamstring. Uiteindelijk wordt er een behandelplan gemaakt om samen te werken aan een snel, effectief en blijvend herstel! In veel gevallen wordt er een samenwerking gestart met een collega therapeut voor bijvoorbeeld aanvullende manuele of sport fysiotherapie. Zo krijgt u altijd de beste zorg op maat!

Tijdens de 1e afspraak

  • Intake gesprek
  • Echografie van uw hamstring
  • Behandelplan
  • 1e behandeling met shockwave
  • Aanvullende oefentherapie of manuele therapie
  • Vervolg afspraak

Tijdens de vervolg afspraak

  • Evaluatie van uw klachten en herstel
  • Behandeling met shockwave
  • Aanvullende oefentherapie of manuele therapie
  • Vervolg afspraak

Wat kunt u zelf doen?

Bij een hamstring blessure geldt de regel “voorkomen is beter dan genezen”. Het volgende kunt u doen om een hamstring blessure te voorkomen;

  • Voer een rustig opgebouwd trainingsprogramma uit, doe niet te snel te veel
  • Verbeter uw conditie; een goede conditie verkleint de kans op blessures
  • Voer oefeningen uit die de spieren in de bovenbenen versterken
  • Voer een goede warming-up uit vóór, en een goede cooling-down na uw training
  • Laat uw hamstrings masseren na de training
  • Draag een warme broek over de bovenbenen, bijvoorbeeld een extra
  • Neem een paar dagen rust bij een lichte hamstring blessure
  • Stop met trainen totdat de blessure geheel is herstel

Wilt u snel van uw hamstring blessure af, aarzel niet en neem vrijblijvend contact met ons op! Bekijk ook de pagina shockwave vergoeding om meer te weten te komen over hoe u bent verzekert voor de behandeling van uw hamstring. U kunt het contact formulier invullen op de website of gewoon direct met ons contact op nemen door te bellen!